Hoe creëer je betrokkenheid bij een groot project bij kinderen en ouders?
Met die vraag kwamen Margriet Speklé en Aram Louman bij ons terecht. ‘Hun’ drie scholen in het Centrum van Uitgeest worden samen omgevormd tot 2 kindcentra. Als eerst stond Kindcentrum Cornelis op het programma. De school moest nog helemaal gebouwd worden… hoe gaan we de kinderen en hun ouders betrekken gedurende het bouwproces? Hoe doen we dat het beste vanuit de visie van de kindcentra? De ontwikkeling van het kind, duurzaam, groen, gezond, inclusief en werelds onderwijs stonden voorop bij deze opdracht.
De communicatie die we mochten ontwikkelen was dus in eerste plaats gericht aan het kind. We zaten vlak voor de zomervakantie en de bouw startte in het nieuwe schooljaar. Na veel brainstormen, bellen & mailen over en weer ( want Uitgeest ligt niet bij ons om de hoek ) besloten we de kinderen de vakantie in te sturen met een feestelijk zomerpakketje: een duurzaam doosje met daarin een door ons ontwikkeld bordspel én een gezonde en feestelijke verfrissing in de vorm van DIY icetea mét versiersels.
Van eerste paal tot verhuisdozen vullen, zonnepanelen geïnstalleerd ( dat geeft energie> één stap extra). Twee stappen teruggeblazen bij storm en beurt overslaan bij extreme regen: het bordspel geeft op speelse wijze het bouwproces weer. Bijna anderhalf jaar lang is het spel zowel in de klas als thuis gebruikt om het bouwproces te volgen en uit te leggen.
Twee jaar later na onze eerste kennismaking werden wij uitgenodigd voor de opening van Kindcentrum Cornelis. Wat gaaf om onderdeel uit te mogen maken van dit hele proces! Echt élk kind zou naar zo’n toffe school moeten kunnen gaan.
De start van de (ver)nieuwbouw van het tweede Kindcentrum komt nu ook dichterbij. Binnenkort starten wij met brainstormen voor dit project. Wij kunnen niet wachten!